UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Mnoho severských blackmetalových zoskupení v istom bode kariéry šliaplo na brzdový pedál a rozhodlo sa „experimentovať“. Len málo z nich dokázalo prekročiť hranice, ktoré takmer vo všetkých smeroch vymedzili ULVER. MANES sa do „ulverovského“ šatu obliekli na albume „Vilosophe“ (2003), no našťastie nezostali stáť. Akoby si svojou hudbou kládli za cieľ provokovať čo najviac poslucháčov, stále ich zaraďujúcich do metalových škatuliek.
Po priznanej inšpirácii osemdesiatkovou pop music na EP „[view]“ (doplnenej takmer nepočúvateľnými remixami, dekonštruujúcimi skladbu „Terminus Ad Quo/Terminus Ad Quem“ z „Vilosophe“) na novinke „How The World Came To An End“ prichádza ku slovu dokonca hip-hop, úhlavný nepriateľ každého správneho metalistu. Práve skladba „Come To Pass“ je v mnohom pre MANES typická: sympatickým Nórom sa ani na jednu nahrávku nepodarilo poskladať úplne vyrovnaný materiál, no tie jedna-dve vyčnievajúce skladby stoja za to. Tak, ako sviežo pôsobia aj s odstupom času „Nodamnbrakes“ a „Diving With Your Hands Bound“ z „Vilosophe“ alebo „Neoflagellata Revision“ z „[view]“, tak silný potenciál drieme v „Come To Pass“. Melodický francúzsky rap hosťujúceho MC (objaví sa aj v „The Cure-All“) hladko a plynule kĺže po decentnom elektronickom spodku skladby, nepôsobí násilne ani nepatrične. Skladbe nechýba vnútorná gradácia, vďaka ktorej ani nespozorujete, keď sa prehupne do divej space-disko-jazdy.
Nanešťastie, na ďalšiu skutočne výraznú skladbu si treba počkať do siedmej „My Journal Of The Plague Years (Fuckmensch Warmensch)“ a prehrýzť sa v podstate obyčajnými piesňami, ktoré miešajú ulverovský elektronický post-metalový rock s exaltovaným popovým spevom Emila Sporsheima – na spôsob predošlých, viackrát spomínaných počinov MANES. Uvoľnený záver albumu je však silnejší: slogan „Every passenger is a pilot“ z hypnoticky lenivej „Transmigrant“ sa zaryje do hlavy a (opäť „Vilosophe“ evokujúci), komický (či ironický) samovražedný monológ v záverečnej „Son Of Night Brother Of Sleep“ navodí príjemne melancholickú, „anathemovskú“ náladu.
MANES nikdy nebudú kapelou, ktorá by definovala trendy, našťastie tento handicap dokážu vyvážiť pestrou zmesou priznaných vplyvov, ktorých kombinácia je v konečnom dôsledku originálna. Experimentovanie severských podivínov navyše neznamená poslucháčsku neprístupnosť, naopak – popové odkazy a inšpirácie a decentné, funkčné použitie elektroniky a samplov posluch uľahčujú, i keď na dennú rádiovú rotáciu je „How The World Came To An End“ predsalen príliš „čudný“.
Mimochodom, tento album podľa stránok MANES „oficiálne“ začína tretiu éru skupiny a je prvou časťou konceptu, ktorého druhý diel ponesie názov „Be All End All“. Ostáva dúfať, že sa vzácne vyrovnaná séria nahrávok nedočká výkyvu smerom nadol.
MANES nikdy nebudú kapelou, ktorá by definovala trendy, našťastie tento handicap dokážu vyvážiť pestrou zmesou priznaných vplyvov, ktorých kombinácia je v konečnom dôsledku originálna.
7 / 10
Th Cern Skei
- elektronika, gitara
Eivind Vind
- gitara
Torstein D. Parelius
- basgitara
+
Asgeir Hatlen
- spev
Tor Arne Helgesen
- bicie
hostia:
Flegmatical
- samply
Trine Kolmannskog
- spev
WT
- spev
Spaz
- spev
P. Emerson Williams
- spev, zvukové štruktúry
Stein E. Bratland
- spev, syntetizátory
Emily A. Saaen
- spev
Emil Sporsheim
- spev
Cornelius Jakhelln (SOLEFALD)
- spoluautorstvo textov
Rune Sørgård (ATROX)
- zvukové štruktúry, samply
1. Deeprooted
2. Come To Pass
3. I Watch You Fall
4. A Cancer In Our Midst (Plague One)
5. Last Lights
6. Nobody Wants The Truth
7. My Journal Of Plague Years (Fuckmensch Warmensch)
8. The Cure-All
9. Transmigrant
10. Son Of Night Brother Of Sleep
Re-Invention (MP3 EP) (2008)
Solve Et Coagula (2008)
How The World Come To An End (2007)
[view] (EP) (2006)
Vilosophe (2003)
Under Ein Blodraud Maane (1999)
Til Kongens Grav De Døde Vandrer (demo) (1995)
Ned I Stillheten (demo) (1994)
Maanens Natt (demo) (1993)
Vydáno: 2007
Vydavatel: Candlelight
Stopáž: 44:43
Produkce: MANES a Rune Stavnesli, Stein E. Bratland
Studio: Spiren Studio, Cernobyl Audio
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.